Thursday, November 11, 2010

Bandang@Ladyfish

MT Konsep Maju yang juga merupakan kapal yang membawa kargo LPG.Kapal ini membawa kargo dari Bintulu ,Malaysia ke negara pengimport seperti Filipina,Indonesia ,Hongkong dan Singapura. Salah stau destinasi kapal ini turut mempunyai potensi yang baik untuk memancing menggunakan teknik casting. Lokasi yang dimaksudkan adalah Bataan,Filipina. Bataan merupakan tempat yang bersejarah untuk rakyat Filipina dimana, pada perang dunia ke 2, tempat ini merupakan benteng terakhir  tentera Amerika dan Filipina sebelum ditawan tentera Jepun. Lokasi ini juga terkenal dengan "Death March" di mana askar tawanan di bunuh kejam oleh tentera Jepun.

Lokasi Bataan, Filipina.




Filipina memang terkenal dengan sebuah negara kepulauan yang mempunyai pelbagai lokasi pelancongan yang menarik.Kedalaman air yang menjangkau melebihi 300 meter menyebabkan pelbagai ikan besaiz gadang yang menghuni persekitaran pulau tersebut. Ketika kapal menghampiri daratan pulau Luzon, kami boleh melihat nelayan-nelayan Filipina yang membawa ikan tuna didalam bot nelayan mereka yang mempunyai reka bentuk katamaran. Ketika kapal mula menghampiri jeti untuk berlabuh, Didapati segerombolan ikan Bulan(tarpoon) bermain-main di tepi kapal.Bermula cubaan memancing menggunakan taknik casting di mana penggunaan gewang selaman cetek untuk menduka ikan Bulan ini. Ketika tengah asyik melayan aksi Tarpoon yang rata rata bersekala 500g ke 1.5 kg, kami dapat melihat beberapa kelibat ikan yang panjang dan bergerak dengan deras di permukaan. Kami sangkakan Tenggiri, namun sangkaan kami meleset apabila salah seorang dari kami yang menggunakan popper terkena seekor bandang yang begitu panjang. Yang menariknya, bandang ini melakukan aksi akrobatik( mild seven) berkali kali sebelum di tewaskan. Kami terus menukar kepada penggunaan gewang popper. Double hook up sering berlaku yang menyeronokkan lagi suasana.Rata - rata pemancing menggunakan set 20pound, set yang agak sesuai memancing di sini. Ada juga beberapa kes popper di baham ikan misteri yang begitu kuat hingga menyebabkan mata kail lurus sebelum melepaskan diri.


Bandang yang tewas dengan popper
5kg Bandang yang tidak pernah melihat popper
Reka bentuk ekor yang berupa gunting mampu melakukan pecutan yang manakjubkan. Beberapa kali popper di larikan bandang kerana pecutan yang susah untuk dikekang dengan hanya menggunakan perambut 30 pound. Kami terpaksa meningkatkan kepada 50 pound untuk mengekang larian Bandang ini.



Popper yang calar balar di belasah bandang.
Setelah mendaratkan beberapa ekor Bandang, barulah kami di beritahu oleh penduduk setempat bahawa ikan ini adalah salah sati ikan kebangsaan mereka.Patutlah ikan ini begitu banyak dan rakus.Di harap suatu hari nanti dpat melakukan penggambaran memancing Bandang di Bataan.








 

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...

wibiya widget