Thursday, November 11, 2010

My first Giant Trevally.....2007

Setelah mendapat keputusan yang begitu baik ketika memancing di Bataan , Filipina, Destinasi yang berikutnya adalah kepulauan Cebu salah satu kawasan di Filipina. Cebu terkenal dengan destinasi pelancongan, airnya jernih sehingga boleh nampak anak-anak ikan bermain- main di dasar.Yang menarik mengenai Pulau Cebu ini adalah ianya merupakan salah satu destinasi perhentian Ferdinand Magellan ketika melakukan ekspedisi mengelilingi dunia buat kali yang pertama.

Lokasi Cebu .



Ketika kapal berlabuh di jeti Petronas Cebu, saya dpat melihat kejernihan air laut nya yang begitu bersih. Saya memancing sehingga terleka akan keindahan kepulauan tersebut. Sedang melakukan aktiviti casting di tepi kapal, tiba- tiba satu sambaran yang begitu kuat hingga menyebabkan rod 20lb saya menunduk seolah-olah tewas akan larian ikan misteri itu.Ikan tersebut terus memecut sehingga tali di gelendung seakan kehabisan. Saya hanya mampu bertahan dan tidak mampu mengangkat joran sehingga larian deras itu berhenti. Saya tidak sedari gelendung saya mengeluarkan asap mungkin disebabkan saki baki garam di celahan tali pancing. Dengan cermat saya mengepam ikan tesebut keatas,namun dengan berbekal kan joran 20lb agak sukar bagi saya. Setelah 1 jam bertarung baru lah ikan misteri tersebut menunjukkan muka tanda menyerah. Terkejut saya kerana ikan misteri tersebut adalah seekor gerepoh yang mana saya tidak pernah langsung berpeluang untuk memancing nya. Dengan bantuan rakan-rakan ,ikan tersebut berjaya dinaikkan dengan menggunakan bakul kerana ketinggian kapal yang sukar untuk menaikkan ikan.





Setelah di timbang, Gerepoh tersebut bersekala 8.5 kg. Sungguh puas menewaskan ikan sasaran dengan hanya menggunakan set 20lb.Gewang yang di gunakan pada waktu itu adalah Rapala Magnum Countdown berwarna biru.
 



88cm panjang





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...

wibiya widget